مصرف تن ماهی درجه یک در جهان سر به فلک کشید!

کنسرو تن ماهی یکی از پرمصرف‌ترین غذاها در سراسر جهان است و ماهی تن در بیش از 70 کشور صید می‌شود.

بیشتر تن ماهی درجه یک در اقیانوس آرام صید می شود و اکثر کارخانه های فرآوری از اقیانوس آرام شرقی به مکان هایی در جنوب شرقی آسیا، به ویژه تایلند منتقل شده اند.

بزرگترین مصرف کنندگان کنسرو ماهی تن در جهان اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن هستند.

تنها شیوع بیماری ناشی از غذا که با کنسرو ماهی تن مرتبط بود، یک نمونه بوتولیسم در کالیفرنیا بود که دو نفر را در آوریل 2009 تحت تاثیر قرار داد.

هیچ مورد مرگ و میر وجود نداشت، و شیوع این بیماری به اشتباه در کنسرو خانگی نسبت داده شد، نه کنسرو صنعتی ماهی تن.

همه گوشت ها و غذاهای دریایی، از جمله ماهی تن، غذاهای کم اسید هستند و باید در دمای بالاتر استریل شوند تا باکتری های تشکیل دهنده هاگ مانند کلستریدیوم بوتولینوم را که سمی را تولید می کند که باعث بوتولیسم می شود، از بین ببرد.

مسمومیت با جیوه برای هر غذای دریایی نگران کننده است، اما کنسرو ماهی تن ماهی کم جیوه است، بنابراین می توان آن را در سطوح خاصی با حداقل خطر برای مصرف کننده خورد.

ماهی تن کنسرو شده با گوشت سبک حاوی جیوه کمتری نسبت به ماهی تن کنسرو شده با گوشت سفید است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) دستورالعمل های خاصی را برای مصرف هفتگی کنسرو ماهی تن به منظور کاهش خطر منتشر کرده اند.

بین سال‌های 2000 و 2020، حداقل 1 شیوع مرتبط با کنسرو ماهی تن به سیستم گزارش‌دهی شیوع شیوع ملی CDC (NORS) گزارش شد که باعث 3 بیماری شد و هیچ بستری یا مرگی در بیمارستان وجود نداشت.

آخرین فراخوان مربوط به ماهی تن در سال 2019 به دلیل آلودگی سالمونلا نیوپروت رخ داد که پایان یافت.