مردی که با خرید فرش 9 متری سلیمان یک شبه میلیونر شد!

یک سری تفاوت های کلیدی بین قالی های اصیل ایرانی و سایر انواع قالی و فرش وجود دارد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که «فرش ایرانی» می‌تواند به قالی‌هایی گفته شود که در ایران امروزی و همچنین ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، عراق و ترکیه شرقی ساخته می‌شوند.

بیایید به عوامل اصلی که فرش ایرانی را تا این حد ارزشمند می کند نگاهی بیاندازیم تا بتوانید درک کنید و بدانید که چرا این فرش ها ارزش هر پنی را دارند.

فرش 9 متری سلیمان مدرن عموماً توسط ماشین‌هایی با استفاده از پنبه عمومی یا در بسیاری از موارد ترکیبی از منسوجات مصنوعی تولید انبوه می‌شوند، در حالی که فرش‌های ایرانی تقریباً همیشه از پشم کورک یا ابریشم درجه یک تولید می‌شوند که همگی بسیار گران‌تر از پنبه یا مصنوعی هستند.

بهترین پشم فقط در بهار تولید می‌شود و بهترین پشم – معروف به پشم کورک – فقط در اطراف گردن گوسفند رشد می‌کند و تنها در اولین باری که گوسفند کوتاه می‌شود به دست می‌آید.

این بدان معنی است که برای بهترین پشم ممکن، شرایط و زمان بندی باید عالی باشد: پنجره بسیار کوچک فصل بهار است، امیدوارم با دوران نوزادی گوسفند مصادف شود.

شما فقط یک بار مقدار کمی کورک از گردن بچه گوسفند می آورید این فرآیند پیچیده و پشم مرغوبی است که در مرغوب ترین قالی های ایرانی استفاده می شود.

سایر قالی های ایرانی از ابریشم ساخته شده اند که بسیار کمیاب و گران است.

ابریشم توسط کرم‌های ابریشم تولید می‌شود و برای تولید تنها یک کیلوگرم ابریشم به حدود 5000 کرم ابریشم نیاز است.

برخی از قالی‌های ایرانی با بیش از ده کیلوگرم ابریشم بافته می‌شوند، بنابراین به راحتی می‌توان متوجه شد که مواد به تنهایی می‌توانند فرش ایرانی را گران کنند اما عامل دیگری در تعیین ارزش فرش ایرانی دخیل است.

فرش های مدرن توسط ماشین ها ساخته می شوند و می توانند در عرض چند دقیقه تکمیل شوند. با این حال، قالی‌های ایرانی با دست بافته می‌شوند و تولید هر کدام بین دو سال تا چندین دهه زمان می‌برد.

تمام مراحل تهیه پشم یا ابریشم مناسب، رنگرزی مواد و سپس بافت فرش با دست به قدری طول می کشد که برخی از استادان بافنده در تمام عمر خود تنها قادر به تولید دو یا سه قالی ایرانی هستند.