صفر تا صد کشت خیار گلخانه ای به روش هیدروپونیک

خیار گلخانه ای که به نام خیار درختی نیز شناخته می شود از زمره گیاهان گلدار می باشد. این گیاه به دلیل بالا بودن میزان فروش مورد استقبال کشاورزان و پرورش دهندگان علاقمند به این گیاه قرار گرفته است. از عمده دلایل پرفروش بودن خیار گلخانه ای عمده بازدهی بالا آن می باشد . همین ویژگی مهم و اساسی این گیاه باعث شده تا در بلندمدت می توان به عنوان یک منبع درآمد پرسود در نظر گرفته شود.

کاشت مشخصات خیار گلخانه ای به روش هیدروپونیک یکی از سودآورترین روش های کشت خیار گلخانه ای می باشد. در این روش نقش اساسی در کاشت و رشد محصول را ریشه های آن دارند. به این صورت که ریشه های خیار در یک محیط بسته درون محلولی که به آن محلول غذایی می گویند قرار می گیرد. ریشه ها با تغذیه از محلول غذایی و جذب مواد مغذی رشد کرده و در نهایت یک محصول مرغوب به ثمر می نشیند.

صفر تا صد کشت خیار گلخانه ای به روش هیدروپونیک

تناژ خیار گلخانه ای

تناژ خیار گلخانه ای خیار از جمله صیفی جات پرطرفدار و پرمصرف می باشد، که همواره در سبد غذایی خانواده ها وجود دارد. خیار هم به عنوان میوه، هم میان وعده و هم در انواع پیش غذاها نیز استفاده می شود. کاشت و پرورش خیار گلخانه ای صادراتی محدود به زمین های کشاورزی نمی باشد و امروز می توان در گلخانه ها نیز آن را پرورش داد. تناژ خیار گلخانه ای نسبت به کشت در زمین های کشاورزی بیشتر می باشد. همین امر سوددهی بالایی برای گلخانه داران وعلاقمندان به پرورش این محصول را به دنبال دارد.

پکی از عوامل موثر در افزایش تناژ خیار گلخانه ای استفاده از روش کشت مناسب می باشد. برداشت کارخانه خیار گلخانه ای در رشد مجدد این گیاه و باردهی بالای آن نقش بسزایی دارد. رشد مناسب گیاه نیز از دیگر عوامل موثر در افزایش باردهی خیار گلخانه ای میباشد. زمین مناسب، خاک حاصلخیر و عاری از آفات و بیمار ها، زهکشی و کوددهی مناسب و به موقع و برخورداری از دما و نور کافی در کاشت و برداشت خیار گلخانه ای مرغوب بسیار موثر می باشند.

با توجه به بحران آب موجود در ایران استفاده از روش گلخانه ای و آبیاری قطره ای در افزایش تناژ خیار گلخانه ای نقش بسزایی دارد. در همین راستا می توان گفت در هر 1000 متر زمین قابل کشت می توان هزار برابر خیار گلخانه ای نسبت به روش های سنتی و عادی برداشت کرد. از دیگر نکات قابل توجه در کاشت به روش گلخانه ای می توان به کاهش هزینه های کاشت و برداشت آن اشاره کرد.

زمان کاشت خیار گلخانه ای

زمان کاشت خیار گلخانه ای زمانبندی مناسب کاشت خیار گلخانه ای از مهمترین عوامل موثر در کاشت و برداشت یک محصول مرغوب می باشد. اگر برنامه ریزی کاشت به نحوی باشد که برداشت محصول در زمان هایی که اوج قیمت خرید و فروش خیار گلخانه ای انجام شود، می توان به یک سود قابل توجهی دست پیدا کرد. البته برخورداری از تجهیزات و امکانات مناسب در کاشت اعم از تنظیم دمای مناسب گلخانه، استفاده از بذر مرغوب، خاک مناسب، آبیاری منظم باعث می شود که خیار برداشت شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد و تا زمان فروش سالم بماند.

در کشور ما زمان کاشت خیار گلخانه ای در سه زمان متفاوت انجام می شود.

1. کشت بهاره:

کشت بهاره به دو محصول زود رس و دیر رس تقسیم می شود. در کشت زودرس بهاره اواخر آبان تا اواخر آذر بذر خیار در سینی نشا کاشته و در اواخر دی ماه به زمین اصلی منتقل می شود. برداشت این محصول اواخر اسفند ماه بوده و تا تیرماه به فروش می رسد.

در کشت دیر رس بهاره زمان کشت تا برداشت محصول بین 8 تا 10 هفته طول می کشد. در این کشت از ابتدای آذر تا بهمن ماه بذر خیار در خزانه و درون سینی نشا، لیوان و یا گلدان کاشته و در اواخر بهمن یا اسفند به زمین اصلی منتقل می شوند. این محصول از اسفند تا تیرماه سال بعد در بازار عرضه می شوند.

2. کشت پاییزه:

در این کشت از زمان کشت بذر تا برداشت 7 الی 8 هفته زمان میبرد. در این روش بذر خیار در تیر یا مرداد ماه به صورت مستقیم کاشته می شود. بذرهای کاشته شده حدود 50 روز بعد از شهریور ماه تا دی ماه قابل برداشت می باشند.

درامد خیار گلخانه ای در 500 متر

درامد خیار گلخانه ای در 500 متر خیار چنبر گلخانه ای به دلیل میزان برداشت و باردهی بالایی که دارد، نسبت به کشت سنتی و عادی سوددهی بیشتری برای گلخانه داران و علاقمندان به کشت این محصول دارد. درآمد حاصل از کشت خیار گلخانه ای در فصول سال و مناطق آب و هوایی مختلف، متفاوت می باشد. این تفاوت به دلیل روش های کشت مختلف، بذر به کار رفته و همچنین فضای گلخانه می باشد. به طور معمول خیار در یک دوره 6 ماهه به مرحله برداشت می رسد، به همین دلیل در یک سال تا چندبار قابل برداشت است.

در هر دوره حدود هزار بوته کشت می شود که از هر بوته می توان تا 10 کیلو خیار برداشت کرد. سود حاصل از فروش خیار گلخانه ای بدون در نظر گرفتن هزینه های اولیه رقمی در حدود 50 درصد از مبلغ فروش می باشد. لازم به ذکر است که به دلیل تقاضا بالای خیار در فصول سرد سال، در همین راستا قیمت خیار گالاردو و درآمد حاصله قابل توجه بوده و توجیه اقتصادی منطقی در برخواهد داشت.

خیار گلخانه ای کاشته شده در هر 1000 متر در حدود 10 تن خیار قابل برداشت می باشد. درآمد به دست آمده از فروش این مقدار خیار با در نظر گرفتن هزینه های اولیه، هزینه های کاشت و پرورش این محصول بسیار سودآور و قابل ملاحظه می باشد. با توجه به افزایش کشت خیار گلخانه ای و باردهی بالای این محصول، برداشت خیار گلخانه ای تا 20 تن در هر 1000 متر دور از ذهن نمی باشد.

گوجه گلخانه ای دافنیس

گوجه گلخانه ای دافنیس گوجه گلخانه ای دافنیس از جمله گوجه های صادراتی می باشد. بذر گوجه دافنیس به صورت داربستی و در فصل های پاییز و زمستان کاشت می شود بوته بذر این محصول مقاوم بوده و بازدهی بالایی دارد. هر خوشه بین 4 الی 6 میوه با وزن متوسط 220 الی 240 گرم محصول به مرحله برداشت می رساند.این گوجه قرمز رنگ تیره می باشد و طعم لذیذ و دلپذیری دارد.

در ادامه به بررسی عوامل موثر در برداشت گوجه گلخانه ای دافنیس مرغوب می پردازیم:

بذر: بذر گوجه دافنیس به صورت داربستی و در فصل های پاییز و زمستان کاشت می شود. بوته بذر این محصول مقاوم بوده و باردهی بالایی دارد.

زمین مناسب: زمین مناسب جهت کاشت بذر گوجه دافنیس، زمین شنی، یا شنی لومنی می باشد. زهکشی مناسب زمین در کنار عاری بودن خاک از بیماری و آفت ها منجر به پرورش گوجه مرغوب می باشد. قبل از انتقال نشا به زمین بهتر است بستر مناسب برای نفوذ ریشه ها تا عمق 30 سانتی را فراهم نمود.

زمان کاشت: توجه به زمان کاشت مناسب و برنامه ریزی جهت برداشت محصول در زمان تعیین شده از دیگر عوامل موثر در برداشت محصولی سالم و مرغوب می باشد. بهتر است زمان کشت گوجه گلخانه ای دافنیس در آغاز فصل کشت و یا آخر فصل برداشت باشد. نکته حائز اهمیت این است که اگر برداشت محصول در فصولی که گوجه با خرید خیار گلخانه ای مناسب به فروش می رود انجام شود ، می توان به سود قابل توجهی نیز دست پیدا کرد.

قیمت خیار گلخانه ای در بازار تهران

قیمت خیار گلخانه ای در بازار تهران خیارگلخانه ای به دلیل این که نسبت به خیار کشت شده به روش سنتی بازدهی بالاتری دارد مورد توجه گلخانه داران قرار گرفته است. بازدهی بالا در کنار مرغوبیت خیار گلخانه ای باعث محبوبیت این محصول و همچنین فروش بالای آن شده است. قیمت خرید خیار گلخانه ای در بازار تهران متناسب با بذر و نوع محصول متفاوت می باشد. به طور مثال خیار خار دارد به دلیل طعم لذیذ و منحصر به فردی که دارد نسبت به سایر خیارهای گلخانه ای قیمت بالاتری دارد. میزان عرضه و فروش خیار گلخانه ای خاردار در بازار تهران بالاتر و به طبع قیمت آن نیز بیشتر می باشد.

قیمت خیار گلخانه ای عرضه شده توسط گلخانه داران و عمده فروشان به نسبت سایر فروشگاه ها و مراکز عرضه کمتر می باشد. زیرا گلخانه داران خودشان محصول را تولید و عرضه می کنند، به همین دلیل با قیمت پایین تری به فروش می رسانند. در همین راستا خریداران و فروشندگان ترجیح می دهند، جهت تهیه یک محصول ارزان قیمت و مقرون به صرفه از بازارهای عمده فروشی محصول مورد نظر خود را خریداری نمایند.

قیمت تعیین شده خیار گلخانه ای در بازار تهران براساس قیمت های تعین شده از سوی بازار روز می باشد. در همین راستا قیمت ها در تمامی مراکز عرضه و فروش یکسان می باشد، و هیچکدام از فروشندگان و عرضه کنندگان نمی توانند خارج از قیمت تعیین شده اقدام به فروش خیار گلخانه ای بکنند. لازم به ذکر است که هر چند قیمت خیار در بعضی شهرها و مراکز فروش متفاوت و متغیر می باشد، می توان با اطلاع از قیمت تعیین شده توسط بازار روز خریدی مقرون به صرفه داشت.

طرز کشت خیار گلخانه ای

طرز کشت خیار گلخانه ای انتخاب طرز کشت خیار گلخانه ای نقش مهمی در برداشت یک محصول مرغوب و سالم دارد. انتخاب بذر یکی از عوامل موثر در کشت این محصول می باشد. در مناطق جنوبی، شمالی و مرکزی که زمان کشت اول مهر می باشد، بهتر است از بذر تک گل گه دارای برگ هایی کوچک می باشند ودر مقابل سرما مقاومت بالایی دارند استفاده کرد. اما در مناطقی که کشت در دو فصل انجام می شود بذرهای پرگل که در مدت زمان کوتاهی به بار می نشینند بهتر است کشت شود.

کشت خیار گلخانه ای عمدتا به دو روش صورت می گیرد. روش مستقیم و روش کشت به صورت خزانه که توصیه می شود جهت حصول نتیجه مطلوب از روش خرانه استفاده کرد. در کشت مستقیم رطوبت زمین باید کافی بوده و به مقدار مورد نیاز از پیت ماس زیر و روی بذر ریخته شود.در صورتی که سینی نشا در دمای 30 درجه سانتی گراد باشد و همچنین نور و رطوبت کافی نیز وجود داشته باشد، بذر پس از گذشت 5 الی 7 روز جوانه می زند. اما در صورتی که شرایط کشت مساعد نباشد جوانه زنی در زمان مناسب صورت نمیگیرد و در نهایت روند رشد و پرورش خیار دچار اختلال می شود. در هر دو این روش بهترین خاک پیت ماس می باشد.

نکته حائز اهمیت قبل از کشت بذر این مسئله می باشد که بهتر است بذر خیار گلخانه ای به دلیل گران قیمت بودن 24 ساعت قبل از زمان کاشت در آب ولرم خیسانده شود. سپس در یک پارچه پنبه ای یا نخی قرار داده و در فضایی مانند گلدان یا زمین با دمای 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود. در نهایت بذر سالم و بدون آفت به زمین منتقل شود. لازم به ذکر است که در روند کاشت این محصول چنانچه مراقبت های لازم صورت نگیرد خیار گلخانه ای از کیفیت و سلامت لازم برخوردار نمی باشد.

خیار گلخانه ای گالاردو

خیار گلخانه ای گالاردو بذر خیار گلخانه ای گالاردو بسیار مرغوب و پرگل می باشد. این بذر به دلیل پرگل بودن و همچنین باردهی بالایی که دارد، طرفداران بیشماری در عرصه خیار گلخانه ای دارد. این بذر در مقابل بیماری ها و آفت ها بسیار مقاوم بوده، از جمله این بیماری ها می توان به ویروس موزائیک خیار و ویروس موزائیک کدو اشاره کرد. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این بذر می توان به عطر و طعم عالی و سفت بودن آن اشاره کرد.

روش کشت مناسب از جمله عوامل موثر در پرورش یک محصول مرغوب می باشد. به منظور جلوگیری از وارد آمدن آسیب به نشا بهتر است کود ویگور هیوم که از 80 درصد هیومیک و 20 درصد فولیک اسید تشکیل شده است استفاده کرد. نحوه استفاده به این صورت می باشد که یک کیلوگرم از کود را در 100 لیتر آب ترکیب کرده و سپس نشا را در محلول گذاشته و در نهایت به زمین اصلی انتقال دهیم. یک هفته بعد از کاشت نشا و همزمان با آبیاری مرحله اول از کود سوپر هیربد می بایست استفاده کرد. کود دهی با سوپر هیربد با هدف تقویت ریشه ها و جذب بهتر عناصر موجود در خاک انجام می شود. نحوه استفاده از این کود به صورت آبیاری یک لیتر از ترکیب آب و کود در هر هزار متر بذر کاشته شده می باشد.

این مجموعه با بهره گیری از جدیدترین تجهیزات گلخانه ای و استفاده از کارشناسان خبره گامی اساسی در زمینه پرورش خیار گلخانه ای برداشته است. برخورداری از تیم پشتیبانی حرفه ای و متخصص و ارائه خدمات مشاوره ای خاطره یک خرید ایمن و مقرون به صرفه را برای شما به ارمغان می آورد.