با مصرف ژله آماده فرمند پوستی شفاف داشته باشید!

ویژگی ها و خواص عملکردی ژلاتین استخراج شده از پوست ماهی مرکب (Loligo vulgaris) با استفاده از پپسین تجاری در سطح 15 Units/g پوست مورد بررسی قرار گرفت.

بازده استخراج ژله آماده فرمند 6.82 گرم در 100 گرم بر اساس مرطوب بود که نشان دهنده محتوای پروتئین بالا و محتوای چربی و خاکستر کم بود.

SDS-PAGE ژلاتین پوست ماهی مرکب شدت نوار بالایی را برای اجزای اصلی پروتئین، به ویژه اجزای α و β نشان داد، پروفایل اسید آمینه ژلاتین پوست ماهی مرکب درصد بالایی از اسیدهای آمینه، اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای آمینه آبگریز را نشان داد.

طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FT-IR) ساختار مارپیچی را نشان داد، ژلاتین پوست ماهی مرکب توانست یک ژل کاملاً برگشت پذیر حرارتی تشکیل دهد، ژلاتین دارای خواص عملکردی جالبی بود که با غلظت ژلاتین کنترل می شد.

ویژگی ها و خواص ژل ژلاتین پوست بز خشک شده با اسپری (SDGG) و همتای خشک شده یخ زده (FDGG) در مقایسه با ژلاتین تجاری گاو (BG) تعیین شد.

ژل SDGG استحکام ژل مشابهی با ژل FDGG داشت و قدرت ژل آنها بیشتر از ژل BG بود، ژل SDGG مقادیر a* و b* کمی بالاتر و همچنین کدورت محلول بالاتری نسبت به FDGG نشان داد.

هر دو محلول SDGG و FDGG می توانند در دمای اتاق (25-28 درجه سانتیگراد) در 18.52-19.30 دقیقه تنظیم شوند و دمای ژل شدن و ذوب را به ترتیب 25.14-25.23 و 34.09-34.18 درجه سانتیگراد نشان دادند.

ژل‌های SDGG و FDGG ساختار متراکم‌تری با حفره‌های کوچک‌تر نسبت به BG داشتند، بنابراین، روش های خشک کردن تا حدودی بر ویژگی ها و خواص ژلاتین از پوست بز تأثیر گذاشت.