استفاده از کربنات سدیم سبک برای درست کردن بمب های جنگی

کربنات سدیم یک ترکیب شیمیایی معدنی است. کربنات سدیم چیزی است که معمولاً به عنوان خاکستر سودا شناخته می شود. خاکستر سودا از ترونا استخراج می شود.

ترونا یک نمک مضاعف حاوی کربنات سدیم سبک و کربنات هیدروژن سدیم است که در نتیجه یک سری فرآیندهای تبخیر در دریاچه ها ایجاد شده است.

کربنات سدیم سبک که اغلب به آن سودای شستشو یا خاکستر سودا می گویند، مهمترین ماده شیمیایی اساسی است. مزیت بزرگ آن نسبت به هیدروکسید سدیم این است که خورنده نیست و بنابراین حمل و نقل آن ایمن تر است.

کربنات سدیم سبک یک نمک دیازونیوم اسید کربنیک با فرمول شیمیایی Na2CO3 است. همچنین به عنوان کریستال سودا، خاکستر سودا، سودا شستشو نیز شناخته می شود.

این ترکیب معدنی محلول در آب است و هنگامی که در آب حل می شود اسید کربنیک و هیدروکسید سدیم را تشکیل می دهد. در حالت خالص، پودری سفید رنگ و بی بو است. این یک پایه قوی است و به عنوان یک ضد اسید عمل می کند.

کربنات

کربنات سدیم سبک را می توان با چهار فرآیند تولید کرد: فرآیند Solvay، فرآیند Labnac، فرآیند دوگانه، فرآیند الکترولیتی. از آنجایی که یک اسید ضعیف است، کمی در اتانول محلول و در الکل نامحلول است. یکی از کاربردهای مهم Na2CO3 به عنوان نرم کننده آب است. PH حدود 11 است.

کربنات سدیم در حال حاضر به طور انحصاری توسط فرآیند Solvay تولید می شود. در این فرآیند دی اکسید کربن و آمونیاک به محلول سرد اشباع شده از کلرید سدیم منتقل می شود.

در واکنش‌هایی که روی می‌دهند، کربنات هیدروژن سدیم تشکیل می‌شود که در حضور یون‌های سدیم بسیار کمی محلول است، تقریباً به طور کامل رسوب می‌کند. با فیلتراسیون حذف می شود و برای تولید کربنات سدیم مشتعل می شود.

مواد تشکیل دهنده این فرآیند به راحتی در دسترس و ارزان هستند. اینها نمک نمک ، آمونیاک و سنگ آهک هستند. در این فرآیند، CaCl2 یک محصول جانبی مهم به دست آمده است.