استفاده از جلبک دریایی برای لاغری در کره جنوبی از مهم ترین محصولات است

چاقی یک اپیدمی بزرگ است که تهدیدی جهانی برای سلامت انسان است، زیرا با سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نیز مرتبط است.

مداخله درمانی از طریق داروهای کاهش وزن، همراه با رژیم غذایی و ورزش، یکی از گزینه های درمان و مدیریت چاقی است.

با این حال، تنها داروی تایید شده ضد چاقی که در حال حاضر در بازار موجود است، اورلیستات، یک مهارکننده مصنوعی لیپاز پانکراس است.

سایر داروهای ضد چاقی هنوز در مراحل مختلف کارآزمایی های بالینی در حال ارزیابی هستند، در حالی که برخی از آنها به دلیل عوارض جانبی شدید کنار گذاشته شده اند.

جلبک دریایی برای لاغری جزء مهم رژیم غذایی مردم کشورهایی مانند ژاپن و کره است.

به عنوان مثال، جلبک دریایی تقریباً در 21٪ از وعده های غذایی در ژاپن سرو می شود، و مصرف روزانه به ازای هر نفر بین سال های 1955 (4.3 گرم در روز) و 1995 (5.3 گرم در روز) نسبتاً ثابت بوده است.

جلبک های دریایی عمده مصرف شده عبارتند از Wakame ( Undaria )، نوری ( Porphyra )، Konbu ( Laminaria ) و Hijiki ( Hizikia ). ارزش بازار جهانی سالانه صنعت جلبک دریایی بالغ بر 5.5 تا 6 میلیارد دلار در سال است و عمده استفاده از جلبک دریایی برای غذا و فیکوکلوئیدها است.

جلبک

حدود یک میلیون تن جلبک دریایی در سال برای تولید فیکولوئیدها، یعنی آگار (132 میلیون دلار آمریکا)، آلژینات ها (13 میلیون دلار آمریکا) و کاراگینان (240 میلیون دلار) استفاده می شود.

جلبک های دریایی به دلیل محتوای بالای الیاف، مواد معدنی و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه ارزش غذایی بالایی دارند.

علاوه بر این، جلبک های دریایی حاوی انواع ترکیبات فعال زیستی مانند فلوروتانین ها و پلی ساکاریدها هستند که در گیاهان خشکی یافت نمی شوند، که ممکن است در تعدیل بیماری های مزمن نقش داشته باشند.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که بین مصرف رژیم غذایی جلبک دریایی و کاهش شیوع بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چربی خون و سرطان ارتباط وجود دارد.

مولکول های فعال زیستی مانند اسیدهای چرب اشباع نشده و ترکیبات پلی فنلی موجود در جلبک دریایی دارای مزایای بالقوه سلامتی در پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 هستند.

. عصاره های جلبک دریایی قهوه ای نشان داده شده است که آلفا گلوکوزیداز و دی پپتیدیل پپتیداز-4 (DPP-4) را مهار می کند و توانایی تحریک ترشح هورمون اینکرتین را دارد.

همچنین گزارش های زیادی در مورد مزایای درمانی بالقوه مصرف جلبک دریایی در مدیریت وزن بدن و چاقی وجود دارد.