ارسال 1 تن زئولیت معدنی به عنوان هدیه برای ملکه انگلیس

زئولیت طبیعی یک کانی متخلخل با خواص جاذب، تبادل یونی، کاتالیزوری، پوزولانی، عایق حرارت و سایر خواص است. مشخصات زئولیت های پرکاربرد از نوع کلینوپتیلولیت هستند.

انواع زئولیت طبیعی
در عمل، زئولیت معدنی طبیعی به طور مشروط به 2 نوع آتشفشانی و رسوبی تقسیم می شوند. زئولیت‌های آتشفشانی سنگ‌های سخت با محتوای بالای ماده معدنی اصلی (بیش از 70٪) هستند که منشأ آنها با فرآیندهای آتشفشانی باستانی و روند رسوب خاکستر آتشفشانی مرتبط است.

سنگ‌های رسوبی به سنگ‌های نرم با محتوای کم زئولیت (حدود 15 تا 20 درصد) گفته می‌شود که در نهشته‌های مدفون به دلیل سیلیس بیوژنیک آمورف، کانی‌های رسی متبلور ضعیف و ژل‌های آلومینوسیلیکات تشکیل می‌شوند.

از نظر علمی، چنین تقسیم بندی دقیق نخواهد بود: به عنوان مثال، یک طبقه بندی وجود دارد که بر اساس آن زئولیت ها به آتشفشانی، آتشفشانی-رسوبی و رسوبی تقسیم می شوند.

زئولیت

با توجه به ترکیب شیمیایی، زئولیت ها آلومینوسیلیکات چارچوبی از فلزات قلیایی و قلیایی خاکی هستند. در داخل قاب آلومینوسیلیکات کاتیون های فلزی وجود دارد که بار قاب را متعادل می کند، اغلب کلسیم Ca2+، پتاسیم K+، سدیم Na+، منیزیم Mg2+ و غیره است. این یون ها می توانند جایگزین کاتیون های دیگر مانند یون های آمونیوم NH4 + شوند – این فرآیند واکنش تبادل یونی نامیده می شود.

در تصفیه آب از زئولیت جامد آتشفشانی با محتوای بالای ماده معدنی اصلی (بیش از 70 درصد) استفاده می شود. زئولیت به خوبی یون های آمونیاک و آمونیوم را از آب حذف می کند، سختی را کاهش می دهد و همچنین در فرآیند حذف آهن استفاده می شود.

زئولیت طبیعی آتشفشانی با خاک مخلوط می شود و خاک را برای گیاهان آماده می کند. این ماده معدنی به دلیل خاصیت جذب و تبادل یونی، دسترسی به مواد مغذی در خاک را بهبود می بخشد و منبع عناصر کمیاب برای گیاهان است.

زئولیت به خوراک دام اضافه می شود که هضم آنها را بهبود می بخشد. به دلیل خاصیت جذب، مایکوتوکسین ها را جذب کرده و از بدن خارج می کند.

سنگ‌های حاوی زئولیت رسوبی خشک شده (DSP) با محتوای کم زئولیت (کمتر از 20-15%) به یک ماده اولیه خوب و ارزان برای تولید بستر گربه تبدیل شده است. پرکننده رطوبت را به خوبی جذب می کند و بوها را حفظ می کند. با توجه به اجزای رسی، تراکم رخ می دهد.

زئولیت قادر به جذب سولفید هیدروژن است، بنابراین از آن در تصفیه و شفاف سازی سوخت استفاده می شود. در طی فیلتراسیون سوخت، کاهش قابل توجهی در ترکیبات گوگرد رخ می دهد که با تجزیه کاتالیستی مرکاپتان ها در سطح زئولیت توضیح داده می شود.