آجر نسوز هما موجب افتادن کارگری از ارتفاع 100 متری شد

امروزه آجر نسوز هما یکی از پرکاربردترین راه حل ها در زمینه ساخت و ساز هستند، هم به دلیل خواص فیزیکی و هم به دلیل هزینه های نسبتاً پایین.

آجر نسوز هما ، یعنی قابلیت مقاومت در برابر گرما و حفظ آن، امروزه انتخاب پیشرو برای اجاق‌ها، شومینه‌ها و دیگر گوشه‌های خانه یا باغ برای گرم کردن یا پخت و پز هستند. اما خواص آنها چیست و باز هم مزایا و هزینه ها چیست؟

قبل از شروع باید تاکید کرد که ویژگی ها و کاربرد آجرهای نسوز با مقررات خاصی مطابقت دارد. در نتیجه، استفاده باید به توصیه یا با دخالت مستقیم پرسنل متخصص و همیشه درخواست نظر از معمار یا شرکت ساختمانی مورد اعتماد انجام شود.

بنابراین، اطلاعات زیر فقط برای اهداف توضیحی است.

منظور ما از آجرهای نسوز هما نوعی ابزار ساختمانی است که قادر به مقاومت در برابر گرما و حفظ آن است، یا بهتر است بگوییم که برای تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی آنها در دماهای بالا طراحی شده است.

آجر

برای به دست آوردن ویژگی های مشابه، آجرها با مخلوط کردن مواد معدنی مختلف ساخته می شوند که ترکیب آنها توسط مقررات خاصی تعریف شده است.

به طور کلی، آنها ابعاد ماژول ثابتی دارند و باید در برابر دمای بسیار مهم مقاومت کنند: برای مثال، قوانین ایالات متحده حداقل حد 538 درجه سانتیگراد را اعمال می کند.

برای ایجاد آنها معمولاً از خاک نسوز با درصدهای متغیر اکسید آلومینیوم و اکسید سیلیکون استفاده می شود که می توان فلزات دیگری را به آن اضافه کرد.

ساختمان هایی که از این آجرها شروع می شوند باید از ملات نسوز به جای کلاسیک استفاده کنند تا گرما منجر به خرابی سازه نشود، در حالی که مراحل ساختمان مجبور می شود خود آجرها برای مدت معینی خیس و مرطوب شوند. طبیعت رسی آنها آب را از ملات کم می کند.

انواع مختلفی از آجرهای نسوز بسته به نیاز افراد در بازار موجود است. متداول‌ترین آن‌ها آنهایی هستند که بر پایه خاک نسوز ساخته شده‌اند، با ظرفیت‌های حرارتی خوب اما در برابر آسیب‌های ناشی از اجزای شیمیایی آزاد شده در اثر احتراق مقاومت کمتری دارند.

از طرف دیگر، آنهایی که بر پایه کرومیت هستند، هم مقاومت بسیار بالایی در برابر دما و هم در برابر عوامل و ضربه های شیمیایی دارند، بنابراین اغلب برای کوره ها و سایر محفظه های احتراق انتخاب می شوند.